it ISLAM

10:58 AM


ALHAMDULILLAH, akhirnya diberikan juga hidayah dan masa untuk menulis di sini lg setelah sekian lama berdiam diri. Bukan niat nak berhenti menulis cuma idea penulisan dah tak setajam dulu. inilah manusia,kdg2 kita di atas dengan bermacam kelebihan tp jgn lupa pula untuk bantu org2 yg berada di bawah sbb suatu hari nnti bila kita di bawah, akan ada org2 yg di atas membantu kita untuk bangkit lagi. yg penting di mana pun kita berada jgn berhenti untuk bersyukur. sbb dugaan dan kesusahan tidak akan dpt ditempuhi dgn sifat sabar. biarlah org pandang rendah pd kita sbb hanya kita je tahu apa yg sedang kita lalui.

ok.cukup sebagai mukadimah.sbb sbnrnya bukan nak bercakap pasal tu tp nak berkongsi satu pengalaman yg sgt awesome yg brlaku hari ni. hari ada sebuah event yg dipanggil "islam sarangheyo 이슬람 사랑해요" tujuan event ni adalah untuk berikan pamplet dan juga kipas tangan sbb kat sini tgah summer yg mengandungi maklumat tentang Islam kepada org2 korea untuk mengenalkan kepada mereka apa itu Islam. masyarakat korea kebanyakkan mereka tak tahu pun apa itu islam dan segelintir sahaja yg tahu apa itu islam dan cuma segolongan kecil yg menganut islam di bumi sonata ni. so misi hari ini sgt mencabar dan menguji keberanian para volunteer. but the best things yg berlaku sebelum kami keluar untuk menyebarkan pamplet2 tu semua,seorang akak ni berpesan,

"tugas kita hari ni nak mmperkenalkan apa itu islam pada mereka,bkn utk menyuruh mereka menukar agama.so kita sekadar memperknalkan kepada mereka dgn cara yg berhemah dan bkn dgn cara paksaan.kalau mereka tertarik dgn apa yg kita smpaikan,satu hari nnti mereka akan dtg ke sini sndiri untuk brlajar lebih lanjut apa itu tentang Islam"

ayat tu sgt menarik perhatian bila akak tu ckp "kita bkn nak menukar kepercayaan mereka tp sekadar mahu mmperkenalkan islam pd mereka" masa tu la rasa mcm tersedar sesuatu,betul jugak. kdg2 kita ni trlalu nak memaksa org lain ikut cara kita tp pada masa yg sama kita tak pernah tunjuk contoh yg baik, apatah lg cara hidup islam tu yg sebenarnya. ia mcm seolah2 dtg rumah org, lps tu ckp "eh,design rumah kau ni tak cantik,cuba ikut design rumah aku.ni sofa ni tak patut letak sini,kena alih sana sikit. sofa kau ni warna hitam tak menarik tukar warna merah" mesti tuan rumah rasa annoying gila sbb kita dah la first time dtg rumah dia,pastu suka2 hati nak tukar perabot dlm rumah dia.ibaratnya mcm tu la.

so,sebgai salah seorang volunteer pd event ni kami pun bergerak dgn penuh keyakinan di dalam dada agar event ni berjalan lancar. sebenarnya sy bertugas sebagai broadcasting crew,so xdela nak bg pamplet2 tu sekdar ambil gmbar dan video. tp sedikit sebanyak dpt la pengalaman yg menarik bila dtg amik gmbar reaksi2 org korea ni. so let look the picture.










dari gmbar tu kita dpt tengok.ada yg dpt terima dgn baik dan ada juga yg bila kami bg pamplet tu diorg buat tak tahu je terus jln.inilah yg dinamakan cabaran.sbb Rasulullah nak sebarkan islam pada permulaan dulu pun penuh dgn dugaan malah dicaci lg. so kami tak pernah berputus dan teruskan usaha murni ni. semoga Allah terus mmbantu this small effort of da'wah..


our volunteers. mostly malaysia student and some indonesia and korean people
my best shoot for today. seoul central mosque. the only mosque in seoul area


You Might Also Like

2 comments

  1. Wah, mesti best kan dapat join event cam ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sgt seronok sbb kita dpt pengalaman yg kita susah nak dpt di malaysia. dalam masa yg sama juga agak mencabar sbb bukan mudah kita nak mengajak orang kepada Islam.

      Delete